Beton jest podstawowym materiałem do budowy fundamentów, posadzek czy też dróg. Jednak beton betonowi nierówny i dlatego należy dobrać odpowiednią klasę betonu do określonego przeznaczenia. Warto je poznać.
Klasy przeznaczenia betonu – co warto wiedzieć?
Wybierając beton, należy wziąć po uwagę kasy ekspozycji tego materiału. Można wybrać beton klasy X0, który nadaje się do środowiska nieagresywnego. Są też betony, które nadają się do warunków bardziej suchych i o podwyższonej wilgotności czy wilgotnych i tutaj liczy się odporność betonu na karbonatyzację. Do wnętrza budynków sprawdzi się beton klasy XC1. Z kolei do fundamentów należy wybrać beton, który jest odporny na stały kontakt z wodą czy nawet zanurzenie. Tu sprawdza się beton klasy XC2. Jeżeli beton na zewnątrz ma być osłonięty przed deszczem, to można zdecydować się na XC3. Z kolei gdy beton jest cyklicznie narażony na suche lub wilgotne warunki, sprawdzi się beton klasy XC4. Warto wiedzieć, że beton może być narażony nie tylko na działanie węglanu wapnia, ale również chlorki niepochodzące z wody morskiej – klasy od XD1 do XD3, a także chlorki pochodzące z wody morskiej – klasy od XS1 do XS3. Gdy beton narażony jest na agresję mrozową należy wybrać jedną z klas od XF1 do XF4. Kiedy ten surowiec ma znaleźć się w środowisku agresywnym chemicznie, trzeba zdecydować się na klasę XA1, XA2 lub XA3 – odpowiednio słaba, średnia lub silna agresja chemiczna.
Jak dobrać beton pod względem odporności na ścieranie?
Klasy ekspozycji betonu dotyczą także ścieralności tego materiału. Beton klasy XM1 nadaje się do środowiska umiarkowanie narażonego na ścieranie, do takiej nawierzchni, która jest eksploatowana przez pojazdy o ogumieniu pneumatycznym. W przypadku środowiska silnie zagrożonego ścieraniem, do posadzek i nawierzchni eksploatowanych przez pojazdy o ogumieniu pełnym i wózki podnośnikowe z ogumieniem elastomerowym czy też na rolkach stalowych doskonale sprawdzi się beton klasy XM2. Na powierzchnie przelewów, ściany spustów, sztolni hydrotechnicznych czy filary mostów niezbędny będzie beton XM3. Sprawdza się na nawierzchnie najbardziej narażone na ścieranie, często użytkowane przez pojazdy gąsienicowe.