Remonty nawierzchni drogowej wiążą się ze szczególną odpowiedzialnością związaną z poprawnym wytyczeniem objazdów oraz zmianą organizacji ruchu. Co do zasady prace budowlano-remontowe nie powinny ograniczać korzystania z pozostałych odcinków dróg. W tym celu stosuje się oznakowanie tymczasowe, mające ułatwić kierowcom podejmowanie właściwych decyzji, a także zapewnić bezpieczeństwo brygadom remontowym.
- Czym są oznaczenia tymczasowe?
- Jaką funkcję pełnią oznakowania tymczasowego
- Jakie są rodzaje oznaczeń tymczasowych?
- Do czego służą bariery drogowe oraz tabliczki do znaków drogowych?
Znaczenie elementów oznakowania tymczasowego
Projekt organizacji ruchu w trakcie prowadzonych robót remontowych wymaga szczególnej staranności. Dzięki temu możliwa jest eliminacja wszelkich potencjalnych zagrożeń, które mogłyby wystąpić na drodze w wyniku wprowadzonych zmian w organizacji ruchu.
Między innymi z tego powodu producenci oznakowania dokładają usilnych starań, by wszystkie składniki infrastruktury były doskonale widoczne, wyraziste oraz trwałe. Niezależnie od tego, czy są to bariery drogowe, tabliczki do znaków drogowych, czy też inne elementy oznakowania.
Wypada przypomnieć, iż wielu kierowców porusza się po drogach na tzw. pamięć. Sugerowanie się przyzwyczajeniami nader często prowadzi do kolizji z ustawionymi znakami, co wymaga od producentów zastosowania materiałów wyjątkowo odpornych na uszkodzenia mechaniczne. Jednocześnie struktura materiałowa oznaczeń oraz ich masa powinny ograniczać w sposób maksymalny uszkodzenia pojazdów w wyniku kolizji.
Jakie są rodzaje oznaczeń tymczasowych?
Oznaczenia tymczasowe oprócz cech charakterystycznych ujętych w przepisach muszą odznaczać się także wysoką trwałością, umożliwiającą wykorzystanie ich także na innych odcinkach prac.
Rodzaje oznaczeń tymczasowych:
- Pachołki drogowe;
- Bariery drogowe;
- Zapory;
- Słupki;
- Tabliczki do znaków drogowych;
- Sygnalizacja wahadłowa;
- Blokady parkingowe.
I wiele innych.
Sposób wykorzystania tymczasowych oznaczeń drogowych oraz ich lokalizacji jest szczegółowo uregulowany w rozporządzeniach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.